cataloguswaarde auto

Schreeuwende motor, snelheid en avontuur. De track is fascinerend en spannend. Voor Formule 1- of WTCC-motorraces heeft elke motorsport zijn eigen schare fans. De geur van benzine, de adrenaline in de lucht, de passie voor auto’s en motoren … Wil je zelf autorijden? We vertellen je hoe je aan de slag kunt!

De auto spreekt tot de verbeelding. Benzinekoppen komen massaal naar grote racebanen, genietend van het krakende geluid van banden en de geur van brandend rubber ter plaatse.

Als een echte racelegende

Denk aan Formule 1 en Formule 3, WTCC en DTM, en het motorkampioenschap. Deze evenementen en gerelateerde trainingsdagen trekken altijd veel racefans van over de hele wereld aan. Het is niet verrassend dat zitplaatsen die beschikbaar zijn voor toeschouwers in officiële wedstrijden vaak uitverkocht zijn. Gelukkig zijn er veel racelijnen die op bepaalde tijden voor privégebruik toegankelijk zijn. Als amateur-coureur krijg je de kans om op het circuit te racen als een echte sportlegende. Echte fans spelen graag de rol van Michael Schumacher, James Hunt of Valentino Rossi. Op de baan kun je je eigen race rijden en de race versnellen. of niet? Het ziet er eenvoudig uit op tv: versnellen, ga naar wat. Zo eenvoudig is het echter niet. Voor bestuurders en toeschouwers is het rijden op de route natuurlijk ook een hoog risico. We leggen je uit hoe je je het beste kunt voorbereiden op de race en waar je kunt rijden.

Eigen auto of auto huren?

Natuurlijk moet je, voordat je vaart maakt, eerst beslissen over welk circuit je verder wilt gaan. Daarom is het belangrijk om verschillende cursussen te vergelijken en de beschikbare data en tijden te controleren. De meeste rijervaring kan online of telefonisch worden geboekt. Zo kan je in België een track boeken bij Zolder of Spa-Francorchamps. Op beide sporen werden ook speciale circuitdagen georganiseerd voor het publiek. In principe kunt u met uw eigen auto deelnemen aan dergelijke activiteiten, maar u kunt ook ter plaatse een auto huren. Het racecircuit werkt vaak samen met autoverhuurbedrijven die speciale racewagens leveren, zoals de Porsche GT2.  De huurprijs wordt doorgaans berekend per uur of op basis van het aantal gereden ronden. Degenen die echte auto’s huren, zoals Porsche, Ferrari of BMW, moeten natuurlijk dieper gaan dan degenen die zichzelf de baan op rijden. Houd er rekening mee dat er geluidsrestricties zijn. De geluidsgrens mag op bepaalde tijden of dagen niet worden overschreden. Het circuit van Spa-Francorchamps heeft zelfs altijd een geluidslimiet van 103 dB. Bijvoorbeeld: het startgeluid van het vliegtuig is 140 dB.

Boven veiligheid!

Als racefan, autofan of raszuivere luipaard hoef je je geen zorgen te maken over je veiligheid op het circuit. Ook organisatoren houden hier rekening mee. De meeste cursussen verbieden spellen. Auto’s en motorfietsen mogen over het algemeen niet tegelijkertijd op het circuit rijden. Als het weer of andere onvoorziene omstandigheden de veiligheid van de bestuurder in gevaar kunnen brengen, heeft de organisator het recht om amateurrijden te annuleren.

Overijverige raceliefhebbers hebben de neiging hun rijvaardigheid te overschatten. Op het tv-scherm lijkt alles wat een professionele racer doet eenvoudig: acceleratie-rem-stuur-acceleratie. Let op, want schijn bedriegt mensen! Raceauto’s of motorfietsen zijn speciaal ontworpen om snel en scherp te zijn. Daarom zijn ze lichtgewicht, wendbaar, aerodynamisch en krachtig. Een enorme kracht! Professionele coureurs kunnen hun jarenlange ervaring beoordelen. Je weet geen dag of zelfs een week, zelfs geen jaar. Iedereen die ooit met een professional heeft gereden, kan zich ruwweg voorstellen wat er zal gebeuren. Als je op het circuit wilt kunnen rijden, is het niet onmogelijk om cursussen te geven die vaak verplicht zijn. Om amateurracers beter voor te bereiden, bieden de meeste banen online veiligheidsregels en voorschriften. Lees dit voordat u gaat autorijden.

Iedereen is verantwoordelijk

Helaas zijn er in de racegeschiedenis veel ongelukken gebeurd, met ernstige en zelfs dodelijke gevolgen. De organisatie stelt alles in het werk om de veiligheid van de coureur te waarborgen. Daardoor is het aantal dodelijke ongevallen sinds de jaren negentig afgenomen. Ondanks deze maatregelen kan het ongeval niet volledig worden voorkomen. Elk circuit is hiervoor verantwoordelijk. Daarom gelden voor elk circuit andere regels. Als directeur is het natuurlijk jouw verantwoordelijkheid om deze regels na te leven. Vraag daarom van tevoren naar de voorwaarden waaronder rijden op het circuit mogelijk is. Ben je klaar om deel te nemen aan de wedstrijd? Ik wens je veel plezier!

Wij kunnen alle vragen voor u regelen en een redelijke prijs voor uw auto voorstellen!



https://auto-verkopen-belgie.com/